Archiwum Polityki

Parszywa dziesiątka

Nieznany w Polsce thriller psychologiczny „The Order” Briana Helgelanda, wyprodukowany przez wytwórnię 20th Century Fox rok temu, został uznany przez ekspertów amerykańskiego pisma katolickiego „Faith&Family” za najbardziej antykatolicki film wszech czasów. „The Order” opowiada o członku tajemniczej sekty o nazwie The Carolingians, który stara się wyjaśnić serię morderstw popełnionych na przywódcach grupy. Przypadkowo wykrywa, że jest to tylko część zbrodniczego planu satanistów, którzy szykują się do przejęcia władzy w Watykanie i forsują swego kandydata na papieża. W pierwszej dziesiątce heretyckich tytułów zmieściło się jeszcze m.in. „Ostatnie kuszenie Chrystusa” Martina Scorsese. W uzasadnieniu podano, że film ten obraża wszystko co święte w religii chrześcijańskiej: od postaci Jezusa ukazanego jako schizofrenika i odmawiającego złożenia ofiary na krzyżu, po Piotra ewangelistę, który w porównaniu z heroicznym Judaszem wydaje się zwyczajnym tchórzem. Pewną niespodzianką jest obecność na liście bajkowego melodramatu „Czekolada” Lasse Hallstroma ze znakomitą rolą Juliette Binoche grającą sympatyczną, młodą kobietę, która otwiera serca mieszkańców małej, górskiej mieściny za pomocą wyrafinowanych wyrobów cukierniczych. Zdaniem Roberta Lockwooda, autora monumentalnej monografii „Antykatolicyzm w kulturze amerykańskiej”, film ten ukazuje Kościół jako potężną siłę represyjną. Dziesiątka wyklętych tytułów przedstawia się następująco:

The Order

(2003),
Siostry Magdalenki (2002),
Mister Mary Explains it all (2001),
Czekolada (2000),
Stygmaty (1999),
Dogma (1999),
Elizabeth (1998),
Ostatnie kuszenie Chrystusa (1988),
Ksiądz (1994),
Agnes of God (1985).

Polityka 43.2004 (2475) z dnia 23.10.2004; Kultura; s. 60
Reklama