Archiwum Polityki

Fangor w przestrzeni

Wojciech Fangor jak wielu innych artystów miał tego pecha, że pierwsze lata jego prawdziwie dojrzałej twórczości przypadły na czas socrealizmu. Stąd też wielu rodakom może kojarzyć się z takimi osiągnięciami jak obraz „Matka Koreanka”. Na szczęście artysta nie tylko bardzo szybko otrząsnął się z ideologii, ale też potrafił zawędrować w swej sztuce tam, gdzie nikt przed nim jeszcze nie dotarł. Historycy sztuki chętnie przypominają, że był on autorem pierwszego w Polsce „environment”, czyli przestrzennego, otaczającego widza dzieła sztuki. Jego biografowie zaś z satysfakcją podkreślają, że jako jedyny rodak miał indywidualną wystawę w słynnym Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). W 1999 r., po 33 latach pobytu w USA, Fangor powrócił do Polski. Obecnie w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie otwiera się największą od tego powrotu prezentację jego prac. Pokaz otwiera owe słynne pierwsze environment „Studium przestrzeni” z 1957 r. Będą też wystawione dzieła prezentujące całą drogę artystyczną twórcy – od kolejnych cykli prac abstrakcyjnych po najnowsze obrazy, w których sędziwy autor powraca do figuracji. To jedna z najważniejszych monograficznych wystaw tego sezonu, obowiązkowy punkt w programie kulturalnym każdego ambitnego miłośnika sztuki czy nawet szerzej – kultury.

P.Sa.

:-) świetne
:-, dobre
:-' średnie
:-( złe
Polityka 37.2003 (2418) z dnia 13.09.2003; Kultura; s. 58
Reklama