Archiwum Polityki

Aktywny pulpit

Microsoft zaprezentował swój najnowszy system operacyjny - Windows 98 w czerwcu br. Obecnie użytkownicy komputerów w Polsce mają okazję zapoznać się z jego polską wersją.

Według zapewnień producenta nowy system ma być stabilniejszy, prostszy w obsłudze, szybszy, a także powinien gwarantować bezproblemową obsługę najnowocześniejszych urządzeń podłączanych do komputera. Znacznie udoskonalona została procedura instalacyjna nowego systemu. W odróżnieniu od poprzedniej - oznaczonej liczbą 95 - założenie Windows 98 nie powinno przysporzyć kłopotów nawet niezbyt obeznanemu z komputerem użytkownikowi.

Program instalacyjny nowego systemu charakteryzuje się całkowicie zmienionym interfejsem (systemem komunikowania się z komputerem) użytkownika. Dużą zaletą jest zminimalizowanie liczby pytań zadawanych przez program, dzięki czemu wprowadzanie systemu jest działaniem w miarę prostym.

Nowy system dostarczany jest tylko na płytach CD-ROM. Microsoft zrezygnował ze sprzedaży nowego systemu na dyskietkach. Tym samym użytkownicy nie posiadający w swoim komputerze czytnika płyt kompaktowych pozbawieni zostali możliwości uaktualnienia posiadanego przez nich systemu. Wpływ na taką strategię producenta miała niewątpliwie objętość Windows 98, wynosząca - w zależności od wybranego przez użytkownika typu instalacji - od 80 do 300 MB. Aby zmieścić choćby podstawowe dane instalacyjne na dyskietkach, konieczne byłoby użycie ponad 60 takich nośników.

Czas instalacji nowego systemu trwa od około 40 minut do ponad 1 godziny. Przy czym znaczenie ma tutaj nie tyle szybkość procesora - centralnego układu przetwarzania danych w komputerze - co liczba zainstalowanych w samym komputerze komponentów oraz szybkość zarówno czytnika płyt, jak i dysku twardego, na który ładowany jest system. Na uwagę zasługuje duża liczba unowocześnionych sterowników sprzętowych - małych programów odpowiedzialnych za poprawne działanie dowolnego typu sprzętu (np. monitora, drukarki, modemu itp.

Polityka 40.1998 (2161) z dnia 03.10.1998; Społeczeństwo; s. 76
Reklama