Archiwum Polityki

IQ rośnie, cena spada

Hasło inteligentny dom robi dziś olbrzymią karierę nie tylko wśród najbogatszych. Już co dziesiąty nowy budynek ma elektroniczne systemy, które sterują ogrzewaniem, bezpieczeństwem czy tworzą efektowne oświetlenie. Prawdziwy myślący dom powinien być jednak nie tylko efektowny, ale i efektywny: oszczędzać energię, czas i pieniądze swych mieszkańców.
JR/Polityka

Na 15 ha ziemi w podkrakowskich Mogilanach, z widokiem na dolinę Wisły z jednej strony, a na Beskidy i panoramę Tatr z drugiej, wyrasta osiedle Parkowe Wzgórze. 150 domów jednorodzinnych i bliźniaków o powierzchni 140–300 m kw, które kosztują od 870 tys. do 2,1 mln zł. Klient dostaje w cenie instalację pozwalającą m.in. sterować ogrzewaniem, oknami oraz bezpieczeństwem budynku. – Na rynku nieruchomości jest spowolnienie, dlatego dziś deweloper musi się wyróżniać. Jednym z najlepszych sposobów jest właśnie zamontowanie inteligentnych instalacji – mówi Przemysław Szymalski z firmy Delta Dore, która zaprojektowała elektronikę w osiedlu Parkowe Wzgórze.

W czasach, w których klienci mają coraz większe oczekiwania, podobną ścieżką podąża coraz więcej firm. Nowoczesne rozwiązania najszybciej trafiły do prestiżowych apartamentowców. – Montujemy inteligentne instalacje, które poprawią komfort życia, bezpieczeństwo, a także będą pilnowały zużycia energii. To obniży koszty eksploatacyjne ponoszone przez przyszłych właścicieli mieszkań i przyczyni się do ochrony środowiska – mówi Krzysztof Godleś z firmy Orco Property Group, która w centrum Warszawy buduje m.in. prestiżowy wieżowiec Złota 44, zaprojektowany przez Daniela Libeskinda oraz stylizowany na starą kamienicę kameralny budynek przy ulicy Mokotowskiej.

W apartamentach przy Złotej – jednych z najdroższych w Polsce (średnia cena m kw. to 21 tys. zł) – współpracować będą ze sobą dwa inteligentne systemy. Pierwszy steruje zachowaniem całego budynku (m.in. kieruje windami, klimatyzacją, żaluzjami, sygnalizuje awarie). Drugi będzie w każdym z apartamentów.

Polityka 38.2008 (2672) z dnia 20.09.2008; Poradnik; s. 102
Reklama