Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Bartosz Porczyk

Teatr. Nominowani: Bartosz Porczyk

Bartosz Porczyk Bartosz Porczyk Leszek Zych / Polityka
Jego aktorstwo określane jest jako niezwykle plastyczne i ekspresyjne. Jest też wybitnie uzdolniony muzycznie.

Aktor, ur. w 1980 r. w Tomaszowie Mazowieckim. Absolwent PWSFTviT w Łodzi, od 2006 r. w zespole Teatru Polskiego we Wrocławiu. Jego aktorstwo określane jest jako niezwykle plastyczne i ekspresyjne. Jest też wybitnie uzdolniony muzycznie, czego dowodem nagrody zdobyte na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej w 2006 r., płyta „Sprawca” oraz dwa monodramy z piosenkami. Pochwały zbierały również jego kreacje w spektaklach dramatycznych: pogrążający się w depresji Wokulski w „Lalce” Prusa w reż. Wiktora Rubina oraz Desmoulins w „Sprawie Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej, a także Karol Borowiecki w „Ziemi obiecanej” Reymonta i kniaź Patiomkin w „Termopilach polskich” Tadeusza Micińskiego (wszystkie w reż. Jana Klaty).

Owacje na stojąco, liczne nagrody oraz nominację do Paszportu POLITYKI przyniosła Porczykowi rola Gustawa w spektaklu Michała Zadary, łączącym I, II i IV część „Dziadów” oraz utwór „Upiór” Adama Mickiewicza. Reżyser zdecydował się na inscenizację bez skrótów, co dla aktora oznaczało konieczność nauczenia się olbrzymich partii tekstu; duża część niemal pięciogodzinnego przedstawienia jest właściwie monodramem Porczyka, który z miłosnych wynurzeń Gustawa czyni niezwykle emocjonalny i ekspresyjny aktorski koncert. „Gdy czytałem »Dziady«, oblewał mnie zimny pot, byłem jak sparaliżowany, że tego wszystkiego trzeba się będzie nauczyć na pamięć i jeszcze to zagrać. Gdy zaczęły się próby, byłem już spokojniejszy. Okazało się, że można się w tym tekście zakochać” – mówił w wywiadach. „Za wyjątkowego Gustawa w »Dziadach« Michała Zadary – osobny spektakl w spektaklu, brawurowy autorski monodram ożywiający poezję Mickiewicza” – pisał Witold Mrozek, uzasadniając głos oddany na Porczyka. „Za dwie gigantyczne i epokowe role zagrane w »Dziadach« Michała Zadary i »Termopilach polskich« Jana Klaty. Przyszedł Porczyk i pozamiatał w polskim aktorstwie, jest już absolutnym numerem jeden na krajowych scenach i frapująco wyznacza nowe standardy w kwadracie kreacyjnym ciało-myśl-ruch-muzyczność roli” – zauważa Łukasz Drewniak.

***

Oni nominowali:

Anna R. Burzyńska („Didaskalia”, UJ), Łukasz Drewniak („Dziennik Polski”, Teatralny.pl), Jacek Kopciński („Teatr”), Wojciech Majcherek (TVP), Witold Mrozek („Gazeta Wyborcza”, „Krytyka Polityczna”), Grzegorz Niziołek („Didaskalia”, UJ), Jacek Sieradzki („Dialog”), Paweł Soszyński (Dwutygodnik.com), Mike Urbaniak (Polskie Radio RDC), Jacek Wakar (Polskie Radio Dwójka).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Michał Borczuch (reżyser), Katarzyna Borkowska (scenografka), Iga Gańczarczyk (dramaturżka, reżyserka), Marta Guśniowska (dramatopisarka), Marcin Hycnar (aktor, reżyser), Dorota Ignatjew (aktorka, dyrektorka Teatru Zagłębia w Sosnowcu), Agnieszka Jakimiak (dramaturżka), Piotr Kruszczyński (reżyser, dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu), Ewelina Marciniak (reżyserka), Paweł Passini (reżyser), Jacek Poniedziałek (aktor, reżyser), Adam Sajnuk (reżyser), Agata Siwiak (kuratorka), Teatr Improwizowany Klancyk, Wojciech Ziemilski (reżyser).

Polityka 50.2014 (2988) z dnia 09.12.2014; Paszporty POLITYKI 2014; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Bartosz Porczyk"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Sport

Kryzys Igi: jak głęboki? Wersje zdarzeń są dwie. Po długiej przerwie Polka wraca na kort

Iga Świątek wraca na korty po dwumiesięcznym niebycie na prestiżowy turniej mistrzyń. Towarzyszy jej nowy belgijski trener, lecz przede wszystkim pytania: co się stało i jak ta nieobecność z własnego wyboru jej się przysłużyła?

Marcin Piątek
02.11.2024
Reklama