Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Karolina Bielawska

Film. Nominowani: Karolina Bielawska

Karolina Bielawska Karolina Bielawska Leszek Zych / Polityka
Autorka łączy świetne opanowanie warsztatu dokumentalnego z głębokim zrozumieniem wymogów moralnych tego zawodu.
Kadr z filmu „Mów mi Marianna” w reżyserii Karoliny Bielawskiejmateriały prasowe Kadr z filmu „Mów mi Marianna” w reżyserii Karoliny Bielawskiej

Reżyserka i scenarzystka urodzona w 1978 r. w Zakopanem. Ukończyła reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Studio Prób w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie. Laureatka wielu krajowych i międzynarodowych festiwali. Według nominującej Bożeny Janickiej z miesięcznika „Kino” autorka łączy świetne opanowanie warsztatu dokumentalnego z głębokim zrozumieniem wymogów moralnych tego zawodu, poczuciem odpowiedzialności za bohatera dokumentu, czyli autentycznego człowieka.

W uhonorowanym Złotym Lajkonikiem dokumencie „Warszawa do wzięcia”, zrealizowanym razem z Julią Ruszkiewicz pięć lat temu, pokazała historię trzech dziewczyn z popegeerowskich wsi, które dostają ofertę pracy w stolicy. Wierzą w lepszy los, lecz nie są przygotowane na walkę, którą muszą stoczyć. „Mów mi Marianna”, nagrodzony Złotym Rogiem dla najlepszego dokumentu na tegorocznym festiwalu krakowskim, to pierwszy w Polsce tak osobisty dokument opowiadający o codzienności osoby transpłciowej. Bohaterką jest dojrzała kobieta, która przez większą część życia ukrywała swoją prawdziwą tożsamość i dopiero po wielu latach małżeństwa zdecydowała się zmienić płeć. „Mów mi Marianna” to film o stawaniu się sobą i cenie, jaką jesteśmy w stanie zapłacić za życie w zgodzie z własnym „ja”.

„Autorce udało się – na przykładzie świetnie wybranej bohaterki – dużo powiedzieć o dramacie transseksualizmu. Warto polecić jej film wszystkim, którzy skłonni są ten dramat lekceważyć” – ocenia prof. Tadeusz Lubelski. Z kolei Anita Piotrowska podkreśla, że Bielawska wyciągnęła temat osób transpłciowych z getta seksualnych mniejszości. Licznymi nagrodami w konkursach międzynarodowych (w Krakowie, Locarno, Lizbonie czy Sankt Petersburgu) udowodniła, że pokazana na ekranie historia walki o siebie jest tematem uniwersalnym.

Bielawską ciągnie też w stronę kreacji. Jej absolutoryjna 20-minutowa fabuła „Koniec lata” stanowi piękny przykład subtelnie poprowadzonej opowieści o niespełnionych uczuciach. Film otrzymał m.in. nagrody na festiwalach w Turcji i w Tunezji.

***

Oni nominowali:

Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Bożena Janicka („Kino”), Tadeusz Lubelski (Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski („Dziennik. Gazeta Prawna”, Łódzka Szkoła Filmowa), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Małgorzata Sadowska („Newsweek”), Tadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”), Jakub Socha (Dwutygodnik.com), Grażyna Torbicka (TVP).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Łukasz Barczyk (reżyser), Marcin Bortkiewicz (reżyser, aktor), Kinga Dębska (reżyserka), Piotr Głowacki (aktor), Marcin Koszałka (reżyser i operator), Marcin Malaszczak (dokumentalista), Hanna Polak (dokumentalistka), Agnieszka Smoczyńska (reżyserka), Zuzanna Solakiewicz (dokumentalistka), Wojciech Staroń (operator, dokumentalista), Adam Woronowicz (aktor), Łukasz Żal (operator).

Polityka 50.2015 (3039) z dnia 08.12.2015; Paszporty Polityki 2015; s. ${issuePage}
Oryginalny tytuł tekstu: "Karolina Bielawska"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Sport

Iga tańczy sama, pada ofiarą dzisiejszych czasów. Co się dzieje z Polką numer jeden?

Iga Świątek wciąż jest na szczycie kobiecego tenisa i polskiego sportu. Ostatnio sprawia jednak wrażenie coraz bardziej wyizolowanej, funkcjonującej według trybu ustawionego przez jej agencję menedżerską i psycholożkę.

Marcin Piątek
22.09.2024
Reklama