Użytkownicy mediów społecznościowych to dla analityków temat wdzięczny, bo dostarczający – często wbrew woli samych internautów – setek najrozmaitszych informacji. Aż 1,35 mld osób było aktywnych na Facebooku w trzecim kwartale 2014 roku – szacuje portal Statista. Pierwszy miliard udało się przekroczyć równo dwa lata temu. Tendencja jest rosnąca.
Czy tak różnorodną i liczną grupę da się jakkolwiek opisać? Próbę podjęli specjaliści od marketingu z grupy Optify. Użytkownikom Facebooka przyjrzeli się jednak z dystansem. Unikają zatem zbiorczych diagnoz, ale dają do myślenia, bo prócz (czasem nieco złośliwych) charakterystyk uwzględniają twarde dane dotyczące tego, jak wiele – albo niewiele – wiemy o Facebooku, a zwłaszcza o jego polityce prywatności. Regulamin Facebooka zmieni się tymczasem na początku stycznia 2015 r. – już teraz warto się przyjrzeć, co sobą w sieci reprezentujemy.
„Profil na Facebooku, owszem, służy ekspresji osobowości. Ale mówi o tobie znacznie więcej” – przekonują autorzy zestawienia. Więcej niżbyśmy chcieli – zdają się sugerować. Przyjrzymy się zatem wyróżnionym przez nich typom.
1. typ: Nowicjusz
Początki bywają trudne, bo wymagają przyswojenia pewnych zasad funkcjonowania w internetowej społeczności. Tak – również internet wypracował swój savoir-vivre. Choć nie ma jasnych wytycznych co do tego, jak wiele zdjęć – na przykład typu selfie – wypada udostępniać.
Nowicjusza – wyjaśniają twórcy niniejszych infografik – można rozpoznać po jego wzmożonej aktywności.
2. typ: Stalker
Stalker rozeznanie ma już większe. Wie, gdzie i jakich informacji szukać. A zadanie ma ułatwione – użytkownicy Facebooka odmeldowują się, i to dosłownie (funkcja oznaczenia lokalizacji), ilekroć zmieniają miejsce przebywania.
„Nie możesz przestać śledzić działań twoich znajomych i byłych partnerów? Obwiniaj naukę!” – grzmiały nagłówki po opublikowaniu raportu z badań Uniwersytetu Concordia. Zakochanie aktywuje te same ośrodki w mózgu co narkotyki (wzrasta aktywność układu dopaminergicznego). Relacje z bliskimi ludźmi poniekąd więc uzależniają.
Co więcej, ten rodzaj „uzależnienia” po rozstaniu wcale nie musi minąć. „Jak długo system nagradzania w mózgu jest skoncentrowany na obiekcie uczuć, tak długo pozostajemy w emocjonalnym związku z tym obiektem” – wywodzą autorzy badań.
3. typ: Dzielący się wszystkim
Nie chodzi przy tym o tradycyjne rozdawnictwo i nader rozwiniętą skłonność do altruizmu. To raczej forma dziennika, tyle że 2.0 – bo informacje trafiają do ogółu znajomych (a jeśli nie zadbamy o ustawienia prywatności, nasze dane, nawet najbardziej intymne, dotrą do gro niepożądanych osób). O bieżących zajęciach informuje nawet 4,8 mln użytkowników Facebooka.
Autorzy zestawienia sugerują ponadto – co może się wydawać zaskakujące – że sieciowy rozdawca ma paramedyczne zainteresowania.
4. typ: Wycofany
Przeciwieństwem użytkownika aktywnego jest użytkownik wycofany. Często nie występuje nawet pod prawdziwym nazwiskiem (takie konta uchodzą za fałszywe – Facebook może je nawet zdezaktualizować i usunąć).
„Wycofany” mógłby uchodzić za zdroworozsądkowego – nie publikuje zanadto, udostępnia ostrożnie, a znajomych starannie selekcjonuje.
Tymczasem aż 13 mln użytkowników Facebooka nie zna narzędzi, które pozwoliłyby zachować prywatność. Instruowaliśmy niedawno, jak to zrobić.
5. typ: Opiekun
Prawdziwy internetowy kustosz, wodzirej i dostarczyciel rozrywki. I w tym sensie troszczy się o dobre samopoczucie ogółu użytkowników.
Raczej dostarcza treści, niż ich szuka, każdą sytuację obróci w mem.
6. typ: Gracz
Jeśli od czasu do czasu publikujesz komunikat: „Nie życzę sobie zaproszeń do gier”, to z pewnością nie należysz do tej grupy użytkowników.
Okazuje się tymczasem, że wielu przyciąga do Facebooka właśnie możliwość uczestniczenia w wirtualnych rozgrywkach. Co ciekawe, za tę szansę jest skłonnych płacić nawet ćwierć miliarda osób.
7. typ: Baby Boomer
Czyli użytkownik urodzony w latach 50., któremu Facebook dostarcza okazji do kontaktowania się ze swoimi dziećmi. Zatem: zagląda sporadycznie i nie potrzebuje dużego grona znajomych. Czy ci, którzy dodali swoich rodziców do znajomych, potwierdzają tezy autorów tego zestawienia?
8. typ: Zakochany w pracy
Żadnych prywatnych informacji i przemyśleń, maksymalna koncentracja na sukcesach w pracy i nowych projektach. Zła wiadomość: ten typ szybko traci zainteresowanie. Może warto się poza tym zastanowić, jak zadbać o właściwe proporcje między życiem zawodowym i osobistym?
Paradoksalnie – o czym już informowaliśmy – o taki balans potrafią zadbać właśnie głównie ci, których praca wiąże się z komputerami i siecią.
9. typ: Antyużytkownik
Ma konto, ale z niego nie korzysta. Albo całkiem świadomie się go pozbywa. Życie w sieci nie dla niego – lubi podkreślać. Na Facebooku jest zarejestrowanych ok. 18 proc. zaniedbanych kont.
Powiększ ostatni obrazek.