Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Barbara Wysocka

Tadeusz Późniak / Polityka
Za czułe, wrażliwe powiązanie gestu scenicznego z muzyką

Ur. w 1978 r. w Warszawie. Ukończyła Wydział Aktorski i Wydział Reżyserii krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, a także klasę skrzypiec we Freiburgu. Aktorka Starego Teatru w Krakowie, w którym zagrała Agnieszkę w „Ósmym dniu tygodnia” Marka Hłaski w reż. Armina Petrasa, Aleksandrę Billewiczównę w „Trylogii” Sienkiewicza w reż. Jana Klaty oraz szereg interesujących ról w spektaklach Michała Zadary: Judytę w „Księdzu Marku” Słowackiego”, Arycję w „Fedrze” Racine’a, Kasandrę w „Odprawie posłów greckich” Kochanowskiego, Ifigenię w „Ifigenii nowej tragedii (według wersji Racine’a)”.

Gościnnie zagrała Antoninę Wielikanową w wyreżyserowanej przez Zadarę „Księdze Rodzaju 2” Iwana Wyrypajewa we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. W macierzystym teatrze wyreżyserowała „Klątwę” Wyspiańskiego i „Pijaków” Bohomolca, we Wrocławskim Teatrze Współczesnym „Kaspara” Petera Handke’go, na zamówienie Instytutu Teatralnego zrealizowała „Operę dokumentalną o Okrągłym Stole” Tadeusza Wieleckiego, a w Operze Narodowej w Warszawie „Zagładę domu Usherów” Philipa Glassa.

***

Nominujący o Barbarze Wysockiej (w kategorii MUZYKA POWAŻNA):

Realizacją „Zagłady domu Usherów” Glassa przywróciła wiarę w świadomą i mądrą reżyserię operową. Udowodniła, że muzyka nie musi reżysera ograniczać, partytura nie jest dramaturgicznym więzieniem, a libretto może być wcale wdzięcznym materiałem do scenicznej obróbki. Nominacja za błyskotliwy debiut, za widzenie muzyki i słyszenie teatru.
Daniel Cichy

Za znakomitą inscenizację opery Philipa Glassa „Zagłada domu Usherów” w Teatrze Wielkim Operze Narodowej – za zmysł inteligentnego opowiadania libretta oraz znakomite, wyczulone na muzykę ucho. Za stworzenie prawdziwej symbiozy obrazu, słowa i muzyki.
Jacek Hawryluk

Za czułe, wrażliwe powiązanie gestu scenicznego z muzyką. Za nadzieję, że w polskich teatrach muzycznych zaczną reżyserować osoby, które potrafią dostrzec specyfikę gatunku operowego i odczytać tekst na wszystkich płaszczyznach, przede wszystkim przez pryzmat partytury. Za skuteczną i fachową współpracę ze śpiewakami, za wyważenie proporcji między instrumentalną, wokalną i aktorską warstwą spektaklu.
Dorota Kozińska

***

Nominujący o Barbarze Wysockiej (w kategorii TEATR):

Aktorka i początkująca reżyserka, która w jednej i drugiej dziedzinie zaznacza niebanalną indywidualność.
Wojciech Majcherek

Na każdym z pól swojej działalności wyróżnia się niezwykłym profesjonalizmem, dbałością o detal, dyscypliną zarówno intelektualną, jak estetyczną. Swój teatr projektuje i z powodzeniem konstruuje z matematyczną wręcz precyzją.
Anna R. Burzyńska

Teatralny człowiek renesansu. Znakomita aktorka, doceniana reżyserka, która bywa też scenografką oraz autorką wideoprojekcji i opracowań muzycznych. Jej pojawienie się w jakimś przedsięwzięciu zapowiada zwykle niebanalne jakości i niepokorne myślenie.
Paweł Sztarbowski

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Świat

Dlaczego Kamala Harris przegrała i czego Demokraci nie rozumieją. Pięć punktów

Bez przesady można stwierdzić, że kluczowy moment tej kampanii wydarzył się dwa lata temu, kiedy Joe Biden zdecydował się zawalczyć o reelekcję. Czy Kamala Harris w ogóle miała szansę wygrać z Donaldem Trumpem?

Mateusz Mazzini
07.11.2024
Reklama