Paszporty POLITYKI: zmiana czasu. Dla kultury to też był przełomowy rok, pełen zaskoczeń
Miniony rok był przełomowy w polskiej polityce, w kulturze też nie zabrakło nowości i zaskoczeń. Potwierdziła to tegoroczna, już 31., gala Paszportów POLITYKI.
Miniony rok był przełomowy w polskiej polityce, w kulturze też nie zabrakło nowości i zaskoczeń. Potwierdziła to tegoroczna, już 31., gala Paszportów POLITYKI.
Granice między dziedzinami mocno się zacierają, o czym dobitnie świadczy twórczość laureatek i laureatów Paszportów POLITYKI 2023. Pozostaje trzymać kciuki za całą tę wspaniałą grupę – wierzymy, że i o nich historia nie zapomni.
Po raz 31. Paszporty POLITYKI trafiły w ręce najciekawszych twórców kultury w Polsce w minionym sezonie. W świecie panoszy się coraz bardziej sztuczna inteligencja, ale wzruszenie jest autentyczne.
Za ukazanie w filmie „Kos” Polski właściwie nieznanej z podręczników historii – ku przestrodze współczesnych.
Za reżyserię „1989”, musicalu, który być może zbudował pozytywny mit, a na pewno dał nadzieję.
Za malarstwo, w którym socjologiczna dociekliwość łączy się z psychologiczną przenikliwością.
Za powieść graficzną „Festiwal”, która znakomicie opowiada epicką historię Festiwalu Młodzieży.
Za wszechstronność i umiejętność poruszania się po różnych światach muzycznych.
Za prowadzenie szerokiej publiczności w rejony, które nie kojarzyły się dotąd z masowością.
Za znakomity przekład klasycznego dzieła Stanisława Lema na język interaktywnego medium.
Swoim najnowszym albumem „Taxi” pokazuje, że rap może być wręcz filmową opowieścią łączącą dokument z fabułą – pisze jeden z naszych czytelników.
Józefa Hena nagradzamy za wybitną twórczość literacką, świadectwo epoki i wnikliwe obserwacje współczesności.
Społeczeństwo jest mniej podzielone, niż mogłoby się to wydawać, problem jest u góry – mówi raper Łona, laureat Paszportu Czytelników POLITYKI. Zadajemy mu pytania nadesłane właśnie przez nich.
Przed ufnością w niezawodność zaawansowanych technologii ostrzegają Olga Piech i Maciej Dobrowolski, twórcy gry „The Invincible” z nagrodzonego Paszportem POLITYKI studia Starward Industries.
Młodych artystów bardziej pochłania teraz walka o byt – mówi Marta Nadolle, laureatka Paszportu POLITYKI w kategorii Sztuki wizualne.
Ta moja muzyka wzięła się z tego, że zauważyłam, że bez nut granie idzie mi lepiej – mówi Hania Rani, pianistka, wokalistka i kompozytorka, laureatka Paszportu POLITYKI w kategorii Muzyka popularna.
Myślę, że to komiks jest czwartym, zaginionym arystotelesowskim rodzajem literackim, obok epiki, dramatu i liryki. Jest najbliższy poezji, w której też istotny jest zapis graficzny – mówi Jacek Świdziński, laureat Paszportu POLITYKI w kategorii Książka.
Gdy na temat spojrzy się szerzej, łatwiej o opowieść, która łączy, a nie dzieli. Bardzo się też przydaje poczucie humoru, przekłuwające napompowane balony powagi i oburzenia – mówi Katarzyna Szyngiera, laureatka Paszportu POLITYKI w dziedzinie Teatru.
To „Antypotop”, bo w pewnym sensie nasz film jest tamtego filmu odwrotnością, zderzeniem czołowym z polskim mitem o Polsce szlacheckiej, którym nas latami karmiono – mówi Paweł Maślona, reżyser „Kosa”, laureat Paszportu POLITYKI 2023.
Partnerzy medialni Paszportów POLITYKI 2023
Partnerzy GALI Paszportów POLITYKI 2023