Muzyka

Bezkresne pieśni

Recenzja płyty: Kawalerowie Błotni, Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, "Sceny z bezkresu"

materiały prasowe
Niezwykłe nastroje niesione przez tę muzykę będą podobać się wielbicielom eksperymentów Jana Garbarka z Hilliard Ensemble.

Ten eksperyment po raz pierwszy miał miejsce podczas Warszawskiej Jesieni w 2006 r. Ludowe pieśni z regionu lubelskiego, kurpiowskiego i mazowieckiego, śpiewane białym głosem przez dziewczyny z Zespołu Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, zostały zestawione z tzw. muzyką intuicyjną z kręgów warszawskojesiennych w wykonaniu zespołu improwizujących kompozytorów Kawalerowie Błotni (Krzysztof Knittel, Jerzy Kornowicz, Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik, Tadeusz Wielecki). Z różnymi modyfikacjami „Sceny z bezkresu” były potem jeszcze pokazywane. Cztery lata temu zostały nagrane i właśnie to nagranie otrzymujemy. Niezwykłe nastroje niesione przez tę muzykę będą podobać się wielbicielom eksperymentów Jana Garbarka z Hilliard Ensemble, ale ten zestaw jest czystszy i głębszy – choć są tu i fragmenty wcześniejszych utworów wymienionych kompozytorów (Wieleckiego, Kornowicza i Litwińskiego), to ogólnie ta warstwa jest pomyślana jako kontrapunkt dla tych pieśni.

Kawalerowie Błotni, Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, Sceny z bezkresu, Ośrodek Międzynarodowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża

Polityka 23.2012 (2861) z dnia 06.06.2012; Afisz. Premiery; s. 89
Oryginalny tytuł tekstu: "Bezkresne pieśni"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Orlen: protokół zniszczenia. Rachunek za Obajtka, z szaf zaczęły wypadać kolejne trupy

Przez osiem lat, nie zważając na gigantyczne koszty, PiS tworzył wielkie inwestycje, które miały budować naszą dumę narodową. Teraz nie wiadomo, co z nimi zrobić. Orlenowskie Olefiny III to takie drugie CPK. Miały być największą inwestycją petrochemiczną w Europie, a okazały się workiem bez dna.

Adam Grzeszak
22.01.2025
Reklama